Pekan Penatalayanan 2014


Introitus : 
“Kalak si la nggit erdahin ola bere man” (II Tesalomika 3:10b)
Ogen : Perbahanen Rasul-Rasul 18:1-11; Khotbah : Kejadin 3:17-19
 Thema : “Mejingkat Erdahin”
 Mejuah-juah….. selamat Tahun Baru.
Senina ras turang ibas kekelengen Yesus Kristus, ibas bena tahun simbaru enda mulai me kita bengket kubas kegiaten pelayanen ibas gerejanta. Sue ras prioritas program GBKP tahun 2014 enda, bengket me kita kubas Tahun Peningkatan Kwantitas SDM yang Berkwalitas. Erpalasken si eme Pekan penatalayanen ibas sada minggu enda pe ibabai kubas Thema umum: “Empermuliaken Dibata alu nambahi kalak si pentar ibas GBKP” (Kuan-Kuanen 1:7). Khususna ibas pekan penatalayanen wari si pemena enda, kita ipersingeti segelah” mejingkat erdahin”(thema). Mejingkat erdahin, ulet, kerja keras eme biak geluh kalak si tek, ras salah sada cara, sikap kerja guna meningkatken SDM si berkwalitas.
 Erpalasken Kejadin 3 : 17-19, ituriken kerna kearusen erdahin. Ibas bahasa karo lit 3 kali isingetken kerna kata, ”terpaksa”, ertina Kerina manusia sebagai tinepa Dibata arus maka ia erdahin. Erdahin guna ndatken keperlun geluh, erdahin gelah ngasup nampati kalak si deban ibas nehken kekelengen, erdahin guna mpermuliaken Dibata. Terlebih sebagai kalak Kristen patut isedarina, itehna maka geluhna eme citra Dibata, teman sekerja Dibata I doni enda. Kesegambaren manusia ras Dibata eme palas maka kita pe arus erdahin bagi Dibata pe tetap kap erdahin. Ibas Yohanes 5: 17, nina Yesus”BapangKu erdahin kap lalap, e maka Aku pe arus erdahin”. Rasul Paulus pe naksiken kerna pengalamen ibas dahin pelayanenna I kota Korinti (Perbahanen Rasul-rasul18:1-11, ras II Tesalonika3:10), arus maka tetap tutus ras mejingkat, kerja keras ibas erdahin guna nehken Berita si Meriah. Nina Paulus ibas II Korinti 11:27,”Ibas aku erdahin mberat dingen latih suhsah e, megati aku laterpedem, megati muas dingen melihe, megati lalit si man panganenku, megati bergehen erkiteken kurang uis”. Ertina tole, la erkiteken tantangen entah perbeben si lit erbahanca surut, ngadi nehken dahin pelayanen. Kitik entah mbelin dahin si aloken kita sue ras talenta si ibereken Dibata man banta, patut me maka si dahiken alu mehuli. Ulih pendahin labo erpalasken gegeh, pemeteh si lit ibas manusia tapi arah pemere ras pasu-pasu Dibata kap man banta.
Rikutken pengajaren ibas Etika Kristen kerna Etos Kerja, lit piga-piga hal si jadi pelajaren man banta ibas kita erdahin eme :
·                     Kerja adalah rahmat atau anugrah. Arus erdahin alu dem pengataken bujur, sebab Dibata nge si mereken dahin e man banta.
·                     Kerja adalah amanah. Arus erdahin alu tutus la banggung-banggung, seh tuntas ras penuh integritas.
·                     Kerja adalah panggilan. Arus erdahin alu benar, adil ras ertanggung jawab.
·                     Kerja adalah aktualisasi. Arus erdahin alu penuh semangat.
·                     Kerja adalah Ibadah. Arus erdahin alu serius ras penuh kecintaan.
·                     Kerja adalah Seni. Erdahin arus kreatif ras sukacita.
·                     Kerja adalah Kehormatan. Mejingkat erdahin ras bujur.
·                     Kerja adalah pelayanan. Erdahin alu mehuli, sempurna ras dem keteruken ukur.
Turang ras senina ibas kekelengen Yesus Kristus, tentu bage me pengarapenta ibas kita ndalani wari-wari kegeluhenta, ibas kita ndahiken dahinta, tetap maka malang kita man Tuhan. ALu bage ngasup kita nguasai diri ras sura-sura si lamehuli eme kemalasen, kerangapen ras kiniganjangen ukur. Jadilah arah kegeluhenta, pendahinta erbahanca malem ate kalak si deban dingen terpuji gelar Dibata.
“Erkiteken sie o senina-senina si kukelengi, tetaplah ukurndu, ola mbewat-mbewat. Mejingkatlah kam rusur ibas ndahiken dahin Tuhan, sabap itehndu maka labo percuma dahin si dahikenndu ibas Tuhan” (I KORINTI 15:58 ). Amin.

RG.GBKP TAMBUN
Pdt.T. Tarigan

Catatan sermon:
1.                  Lit penabah kayu 10 kalak ibagi 2 kelompok. Kelompok 1 erdahin ia alu tutus ras pekesahken ibas waktuna. Kelompok 2 erdahin alu tutus la pekesahken. Tapi ternyata bekasna belangen kelompok si pemena. Engkai maka bage? Ternyata kelompok sipemena pekesahken ia janahna nggarut sekinna she maka tetap entelap. Enda jadi ilustrasi segelah ula kita terus erdahin lupa pekesahken, lupa ersembah ibas wari minggu. Banci saja mbue dat sen tapi keri nukur tambar, kurumah sakit, rsd.
2.                Ibas erdahin ula lupa 3M. Man, minem, medem.
3.                Ibas Pekan sipemena enda perlu pe isingetken thema umum. Nambahi kalak sipentar (berkualitas) ibas erdahin. Ertina reh berkualitasna labo asal erdahin.
4.                Ibas erdahin, erdahinlah alu HO2. (HO2: Hati, otak dan otot eme sehubungen ras kualitas.
5.                 Erdahin pe desken kalak main gitar. Talina/senarna ula longgarsa bagepe ula ka gestingsa. Longgar la mejile sorana adi gestingsa banci peltep. Pas gestingna maka mejile. Bageme pe erdahin pas ia maka mehuli jadina.

Introitus : 
La lit kai pe si terligen man Dibata. Kerina si nasa lit tangkas dingen talang i lebe-lebeNa. Man baNa me sipertanggung jabapken kerina perbahanen-perbahanenta (Heber 4 : 13).
Ogen : Efesus5 : 15 – 17; Khotbah : Pengerana12 : 1 – 7
 Thema : 
PAKEKEN PAKSA-PAKSA ALU MEHULI
 Kitab pengerana eme salah sada sini itulisken Salomo anak Daud Raja I Yerusalem(band Pengerana 1:1). Janah surat enda ituliskenna ibas umurna enggo metua, emaka I pakena dirina sebagai penasehat man umat Israel, khususna nandangi I singuda denga. Hal enda ilakokenna erkiteken pengalamen-pengalamen si enggo idalani sepanjang geluhna. Emaka I tatapna mulai anak kitik, anak perana I tua-tua bagepe si enggo lansia, emaka ibuat na sada kesimpulan maka kerina e sia-sia (band 1:2). Guna sie me maka ia isuraken erbahan sada pengajaren-pengajaren lewat ranan na man kerina kelompok umur. Senina ras turang, ibas kegeluhenta sebagai manusia banci si kelompokken eme: Balita sitetap menggantungken dirina nandangi kalak sideban tahpe orangtuana, ia labanci erbahan kaipe tanpa lit si nampatisa. Anak remaja, enggo mulai ia ngasup ndalanken bagi kai sini ikataken kalak/orangtuana, janah enggo banci ibedakenna sijahat ras simehuli, jenda me manusia mencari jati diri guna ndalani geluh untuk masa depan. Pemuda/i: masa enda me penuh perjuangan, janah ia situhuna lanai perlu menggantungken diri bagi kalak sideban sebab enggo dewasa.
 Masa orangtua ijenda mengingat masa lalu dan berjuang masa kini dan menatap masa depan. Emaka eggo melala tanggung jawab harus didalankenna. Masa lansia: penuh sukacita tugasna sebagai penasihat nandangi anak kempu sekaligus menatap masa depan sisehkal riahna sebab nandangi jumpa ras Dibata. Senian ras turang, berngi sipeduaken enda ija iangkat Thema: pakekenlah paska-paksa alu mehuli, alu nats penerana 12 : 1-7. Ija siidah kerina isina mereken nasihat man kita ijakita pagi nandangi I paksana ibas ndalani geluh enda bagi kai nina pengerana nda, emaka si enda labanci lang sialami kerina, sebab gedang teta kerina umurta. Emaka perlu siinget, kita reh ibas Dibata nari, janah kita pe erdahin/berkarya guna Dibata sebab I pagi paksana kita mulihken ku Dibata. Tapi opedenga I paksana sibagenda ndai, semasih lit denga waktu/ kesempaten sibereken Dibata sipakeken alu mehuli guna Dibata, guna kalak sideban bagepe guna dirinta sendiri, gelah I pagi paksana tetap teridah perbahanen si mehuli e I tengah-tengah kegeluhen ta I doni enda.
 Sebab lakabo jarang kita enda siakap tetap memiliki kekuatan jasmani, emaka lupa kita erbahan simehuli bagi sini iarapken Tuhan Yesus nandangi kalak dideban semasa kita megegeh, la siinget maka I pagi paksana kita lanai ergegeh bagi nina pengerana ndai (ayat 1b-5a), lupa kita maka I me paksana kita itaruhken kalak ku ingan pengadi-ngadin nimai (kerehen Yesus sipeduakaliken, ija I taruhken kalak kita ku kuburen alu ende-enden, kalak erceda ate janah ngandung (ay 5b-7). Ingetlah maka kai silit enda pagi sitadingken me, kai pe labo sibaba, emaka bayak pe jelma, tadingkenna nge doni ras isina, musil pe tadingkenna nge kerina. (catatan: penjelasen Matius 11:2-6). Tapi adi selama ia nguda denga ilakoken simehuli ingetna Dibata sinepasa maka tetap ngelaken simehuli, nuanken simehuli gelah perani pe simehuli, emaka Dibata masu-masu geluhna, emaka aminna pagi paksana I metua tetap jadi kenangen mana kalak nandangi kai sienggo ilakoken e. Seninaras turang, enggo ka kita mengketi tahun 2014, emaka kedepan melala hal-hal simehuli enggo nimai kita,aminna gia lit kange pagi kerikil-kerikil siman bentasen tapi adina kita tetap nginget Dibata sinepa kita, ras ndalanken kai singena atena maka kita temani Dibata, emaka ipasu-pasunNa.
 Siinget min maka kaipe sinibahan kita semasa nguda/megegeh denga maka lakap sia-sia, sebab perbahanenta e la terligen man Dibata, Ia ngidah perbahanenta si mehuli e, sebab I pagi paksana kerina sipertanggung jawabken man Ia (Heb 4:13). Emaka perbahanen kai ateta si pertanggung jawabken man ia, enda kerina tergantung man banta sekalak-sekalak. Senina ras turang, perdiatekenlah rusur kai sini lakoken kita gedang-gedang wari gelah ulakal kita kecewa ibas pudi wari, baginina kuan-kuan karo sik sik lebei maka I tindes, sebab banci kai sini ibahan kita e lange na ate Dibata. Sipakekenlah kepentaren sirehna ibas Dibata nari guna erbahan kaipe, maka lit ertina kegeluhen ras perbahanenta nandangi kalak sideban. Sebab : manusia mati meninggalkan nama, emaka sitadingkenlah nama yang baik ibas doni enda arah perbahanan-perbahanen simehuli.
 SELAMAT PEKAN PENATALAYANAN

Pdt. A. Brahmana S.Th,
081317054961, GBKP Pondok Gede

Catatan sermon
1.                  Lit kalak kadena pe lit, tapi mate kange. Lit cerita i ibas sada ingan bayak kal ia, tapi mate jasna pe jas paksa anakna erjabu nge. Kai pe lalo ibabana.
2.                Paksa-paksa e adi enggo lewat lanaibo terulihi. Emaka arus makeken alu berkualitas.

Introitus :
Ise ngayaki pemeteh, ikelengina kap dirina, dingen ise si nginget kai si ipelajarina jumpa kap ia si mehulina (Kuan-kuanen 19:8)

Ogen : Daniel 6:1-10; Khotbah : Markus 1:35-39
Tema : Disiplin Nggeluh
 Lit istilah nina “adi sukses atendu dahin si enggo iprogramkenndu, endesken man kalak si sibuk” sebab kurang waktu man kalak si la sibuk tapi man kalak sibuk sisa waktu. Perbedan si menyolok man kalak sibuk ras la sibuk kerna waktu eme soal paradigma. Man kalak sibuk waktu e ibarat garis pinter emaka meherga kel akapna waktu sebab waktu e la nai pernah berulang mulihken. Tapi kalak si la sibuk pemahamenna kerna waktu seri ras lingkaren, si terus berulang-ulang… maka lit istilah “pagi pe sempat nge, labo sendah ngenca wari minggu”. Janah salah sada strategi iblis menghancurken kegeluhen manuisa eme alu mbisikken bas otak jelma e “masih ada waktu”. Tentuna istilah enda ibas kinata pelayanenta labo bage kerina. Sebab normalna si la sibuk e nge arusna banci idahikenna program e alu lebih mehuli sabab lit waktuna ngukurisa, notokenca ras ndahikenca.
Lit turi-turin sada kelurga si atena mbuka juma, kebetulen jumana ndai lit ibas “reben/embang” emaka ku juma ia “ nina perbulangnna o ribu si tuhuna mbuka jumata enda labo mesera … kita erdahin arah teruh nari sitik-sitik saja kari si tekteki kayu siarah teruh ah… jenari terahir sitabah kayu si galang arah datas ah… ma dumpangna kari radu mbulak kerina.
Reh nina ndeharana…. Eh encer ka kap otakndu e mama iting… tuhu katandue
Reh ka nina perbulengenna … iya ah itingndulah akapndu…., adi bage ma ku sapo saja kita…. Nina ka ndeharana ue yah…. Labo kari ndekah e…. emaka lawes ia ku sapo.. nangger teh…. Medem-medem piah ciger… man, dung man ngadi ka lebe. Nina je sapih ia tiknari saja kita erdahin nakan ndai pe langa nusur… labo kari ndekah ah… bagi si kukataken ndai kari si ban atena, piah ben me wari sada kayu pe lalit mbulak ben wari … etah mulih kita… pagi pe labo ndekah nabahisa nina ka she me Miinggu … tande me bulanna…sada kayu pe lalit mbulak tertarun-tarun she me musim perudan…yah timai ka pagi perlego atena she ganti tahun kayu ndai sada pe lalit si itabah.
Renungenta ibas wari si pe-3 ken enda la terlepas ibas renungenta wari pe-2ken uga pandangenta kerna waktu e…. adi siakap waktu e berulang ras berulang terus mesera kel kita jadi kalak disiplin, tapi adi sigejapken waktu e la pernah berulang tentu meherga kel siakap janah uga pe sipakeken ndahiken dahin si harus si dahiken gelah ula keteter.
Tuhan mereken man kerina jelma waktu 24 jam, mbue pendapat si ngataken perbedan kalak si “sukses” ras si “kurang sukses” eme ibas kedisiplinenna make waktu . Ban la kita beluh erdahin alu disiplin, melala waktu-waktu si harus kita je enggo berlalu… engkai kam la PA, ih sibuk kel, engkai kam la PJJ ah lalit nari waktu, engkai maka la kam ku gereja …. Langa angkandu kerina e…. sibukk kel…
Yesus eme pribadi si paling sibuk, Ia melayani sada kuta ku kuta si deban, ngajar, mpepalem kalak sakit, mere man kalak si melehe, mpegeluh kalak si enggo mate, naik- turun gunung (bdk ay. 39). Ia enggo erdahin lampas erpagi-pagi (Yoh.8:2) janah ibas ayat 35 bahan renungeta Yesus enggo menaken aktifitasna bas erpagi-pagi lampas ope denga terang wari. Adi kalak karo I taneh karo nina mulai jam 4 erpagi-pagi e tarik selimut maka entabeh kel medem… banci kin la enggo jam 7 e pe mberat denga kel mata e medakna…piah rejeki pe enggo taguti manuk nina. Yesus erdain seh gelap (Bd.Mat. 8:16 “Nangdangi gelap “rehen” kalak maba si pinakiten ras setanen”; Yoh 3:1-2 “ Pemimpin agama kalak Yahudi gelarna Nikodemus, ibas sada berngi idahina Yesus). Yesus tuhu-tuhu sibuk, tapi kerina dahin si dahiken-Na kerina sempurna.
Kunci sukses Yesus ibas ndahiken dahin-Na alu disiplin eme kedisiplinen-Na erpengendes man Bapa-Na arah pertoton. Pertoton eme sumber gegeh kalak si erkiniteken sebab pertoton e ibarat ”koneksi” spirit (roh) kalak si ertoto ku Spirit Tuhan (Roh Kudus) sumber gegeh e, emaka Yesus la pernah ngelabuh ibas ndalanken kerina pendahin-Na aminna pe tuthu-tuhu Ia “super sibuk”. Pertoton eme dalan mpersadaken pusuh si ertoto ras pusuh Tuhan. Emaka kalak si rusur ertoto lit inganna ibas pusuh Tuhan alu bage iangkana me kai sura-sura Tuhan. Kedisiplinen Yesus ertoto erbahanca Ia ijuluki Tuhan alu “Anak si Kukelengi buah ateKu”. Emaka Yesus tuhu-tuhu meteh kerina isi pusuh bapa-Na, sebab Dibata si mpetangkassa man ba-Na.
Kedisiplinen-Na ertoto, erbahanca pentar Ia erbahan skala prioritas ibas pelayanen-Na/pendahin-Na. Ia erdahin la terjeng sue ras kebutuhen (bdk. ay.37. Kerina kalak ndarami kam), salah sada pinakit erbahanca la kita ngasup mendisiplinken diri ibas “aturen” si harus idahiken kita eme, megati kita jumpa ka dahin siakap kita perlu ka sidahiken. Tek kel kita kalak si ndarami Yesus pasti perlu kel akapna jumpa ras Yesus, sebab ibas paksa sie adi si pelajari isi Pustaka Si Badia si reh ndahi Yesus eme kalak si lit kerina kepentingenna. Adi si nen ka arah Pribadi Yesus si tuhu-tuhu dem ibas perkeleng dingen perkuah tentu labo ate-Na kecewa kalak si reh man ba-Na. Tapi ijenda Ia tetap ngasup mendisiplinken diri-Na ndahiken kai si isuruh Bapa-Na, emaka nina : “Kita harus berkat ku kuta si deban….”sebab guna sie kin maka Aku reh”.
Erti Disiplin ibas KBBI : Tata tertib, ketaatan/kepatuhan pada peraturan (tata tertib) ertina ngelakoken kai si enggo iaturken. Kata “guna sie kin maka Aku reh” lit ije makna si terkandung maka Yesus ngelakoken kai si harus ilakoken-Na. La ia nggit salah kaprah, la ia nggit nggeluh la ibas aturen entah tujun si harus ilakokenna. Berbeda kel ras mbue jelma si rusur salah kaprah (la bagi arusna).
Nggeluh la bagi arusna (la disiplin) em si erbahan nggeluh la teratur, salah sada sumber ketinggalen zaman… mungkin pernah si begi lagu….”Kalak lawes ku bulan kita lawes erlajar” engakai maka ketinggalen zaman…salah kaprah sebab suruh ku tiga lawes ku salon nande bapa itokohi… suruh sekolah lawes erjudi…”, emaka taki me ipebue nutupi kekurangen. La disiplin ibas perbahanen si erbahanca lanai disilpin ibas ngerana (kebohongen itutupi alu kebohongen) guna meyakinken kalak.
Nggeluh alu disiplin kunci sukses ibas kegeluhen
·                     Daniel, aminna pe ia tading i taneh pembuangen, erkiteken kedisiplinenna menjalin hubungen ras Tuhan, kedisiplinenna ngatur perpanna, kedisiplinenna erlajar, maka tuhu-tuhu jelma smart, cerdas spiritual, cerdas intelektual (bujur, sehat, jago) sititk pe la ia mbiar bersaing ras “penduduk pribumi”. Ia la mindo prioritas tapi justru iprioritasken, la ia mindo perlakuan sitimewa bagi mbue pejabat-pejabat, tapi justru ia i istimewaken. Khususna man anak-anakta si sekolah bage pe si mengejar karier gundari labo perlu mbiar, sada ngenca kuncina “disilpin”.
·                     Disiplin make keuangan, melala si perlu ibas kegeluhen enda tapi pakelah senta bagi arusna, “utamaken si terpenting itengah-tengah melala si penting” ibas kegeluhen enda. Ula kel si pakeken senta erbahan si la erguna apaika si pake senta guna menghancurken kalak si deban, sebab langa pe kari keri senta e enggo leben kita hancur, apai ka adi leben kin keri senta e…s e enggo she kel kita hancurna
·                     Disiplin ibas makeken waktu, sebab waktu e lanai ndigan pe mulihken. Perlu ka nge ibahan thime table ibas kegeluhen enda… la gia kari kerina kel tepat setidak-tidakna enggol lit batang belin si harus ilakoken kita setiap war…. Jam piga kita tunndu…. Jam piga kita medak….kai si pertama si lakoken… jenari dahin si harus idahiken ibas sada wari e, jam piga kita berkat rumah nari ku kantor maka ula terlambat, adi erjanji kita nen lebe catatten…ula gampangsa erjanji…..rst
·                     Disiplin ibas ndahiken dahin, erdahinlah ibas paksa erdahin…istirahatlah ibas paksa istirahat, sebab lit kakap kuan-kuan nina ….”ya ah… ngadi-ngadi ngadi e”
Sehubungen ras tahun 2014 enda prioritas pelayanenta eme Peningkaten Kuantitas SDM Berkualitas, maka salah sada si perlu si lakoken eme mendisiplinken dirinta baik ibas hal-hal kerohanian, pendahin, keuangen ras waktuta, seh maka la kita rusur bagi “iayak-ayak” kebutuhen entah pe dahinta, tempa kurang rusur waktu, padahal kita nge la pas ibas pemakenna. Bagi anak sekolah bas kost, tempa kurang rusur kirimen, sebab tengah bulan enggo cellet… banci kin lang pertama reh kirimen e… daging… ikan pe kitiksa akap, enggo kenca pengujung bulan e…. terpaksa man ku rumah makan padang man alu kuah ras sambal saja.
Adi erdisiplinna kita (nggeluh bagi aturen) si enggo itetapken tentu perkadaita pe enggo semakin berkwalitas, alu bage tentu kita enggo mereken kontribusi si luarbiasa guna pengembangen gerejanta enda. Sebalikna nina ibas Kuan-kuanen 19:18 adi kin kita la erdisipln (nggeluh la bagi aturen) ikut nge kita engkernepken gerejanta enda. Emaka ula si bahani bagi ate-ateta saja
 Man banta pe ipersingeti maka penting kel disiplin e, sebab erbahanca malem ate. Disiplin e maba kubas keterkelinen, emaka mari si benaken didiplin e ibas jabu-jabuta nari, terkhusus ibas anakta si kitik denga, gelah generasi berikutna lebih teratur, lebih berdisipiln ras jadi SDM si berkualitas.

Pdt. Saul Ginting, M.Div
Rg. Klender

Introitus : 
“Tep-tep kali kupelajari keputusenNdu alu tutus, kupuji Kam alu ukurku si bersih” (Masmur 119:7)

Ogen : Kuan-Kuanen 2:3-5; Khotbah : Kuan-Kuanen 22:17-21

Tema : Tutus Erlajar

Tujuan : Nambahi kalak pentar alu tutus erlajar

(1) Pengertin kata tutus ntah pe serius (B. Indonesia)ibas Kamus Karo Indonesia eme menyatakan atau melakukan sesuatu dengan segenap hati, bertanggung jawab. Bage pe pengertin erlajar/belajar (B.Indonesia) menurut para ahli eme suatu proses perubahan di dalam kepribadian manusia, dan perubahan tersebut ditampakkan dalam bentuk peningkatan kualitas dan kuantitas tingkah laku seperti peningkatan kecakapan, pengetahuan, sikap, kebiasaan, pemahaman,keterampilan, daya pikir dan kemampuan lain. Jadi secara harafiah tutus erlajar banci sipahami eme guna ndatken pemeteh/pengetahuan lit proses (erlajar)si harus idalani alu ertanggungjawab, gelah hasil siidat banci mehuli. Maka manusia si mbue erlajar banci ikataken kalak pintar sebab enggo mbue pemetehna.

(2) Arah tema wari si peempatken enda Tutus Erlajar labo hanya cukup gelah jadi kalak pintar perban enggo mbue pemetehna tapi kuga jadi kalak pentar (berhikmat) si erkemalangen man Dibata (bnd. Kuan-kuanen 1:7). Bage pe sue ras Tahun Peningkaten SDM yang berkualitas ngajuk kita perpulungen GBKP khususna gelah ula cepat puas ras kondisi si lit bas kita paksa genduari, contohna enggo mbue gereja ipanteki, Pdt si enggo ertambah-tambah guna banci melayani, rsd, tapi kita harus terus erlajar (Long Life Education). Gelah labo hanya secara kuantitas perpulungen GBKP banci iandelken tapi secara kualitas pe perpulungen GBKP banci iandelken.

(3) Ibas nas khotbahnta lit dua hal si penting itekanken penulis guna ndatken pemeteh ntah pe gelah jadi pentar eme dengkehkenlah ras perdiatekenlah (ayat 17). Berarti dua panca indera si paling penting gelah ipakeken eme cuping ras mata. Cuping guna dengkehken ras mata guna mperdiateken. Cuping ras mata harus maksimal ipakeken gelah kai si lenga pernah idengkehken ras kai si lenga pernah iidah banci enggo sieteh.Contohna adi kalak pentang tapi mejile denga pemegina, biasana ia banci denga ndatken pemeteh si luar biasa arah cupingna walau pe la iidahna. Bage pe sebalikna kalak pasek/tuli ras identik tuna rungu adi mejile denga matana maka ia pe banci denga ndatken pemeteh si luar biasa arah pengenehenna. Tapi adi duana ‘ceda’ mata ras cuping maka sulit ia erlajar guna ndatken pemeteh.

(4) Kuan-kuanen 22:17-21 kata persinget man bangsa Israel sebagai bangsa pilihen Dibata gelah kegeluhenna tetap banci ncidahken sikap ras prilaku bagi sura-sura Dibata nandangi bangsa si deban. Emaka si jadi penekanen ibas kitap Kuan-kuanen enda gelah Israel tetap nggeluh pentar (berhikmat) alu tetap mehamat dingen erkemalangen man Dibata (bnd. Ayat 17-18; Kuan-kuanen 1:7) arah enggit dengkehken ras perdiateken ajaren-ajaren Dibata siipesehken man bana. Maka keriahen e banci siidatken.

(5) Perban kepentaren e she kal mergana maka kepentaren e igambarken desken ndarami emas ras ngayakisa desken ndarami erta si terbuni (mencari harta karun). Sulit guna ndatkenca ras mbue arahen-arahen (proses) si arus idalanken. Tapi adi enggo si dat maka meriah kal siakap (bnd. Ogen) ibas nggeluh.

(6) Tutus erlajar arah temata wari IV ibas Tahun Peningkatan Kuantitas SDM Yang Berkualitas ngingetken man ea rah ka ibas kita erlajar labo terjeng erlajar saja ras labo hanya piga enggo ndekahna kita erlajar tapi kai hasil sienggo ipelajari kita guna kiniulin jelma sinterem (pentar). Sebab guna ndatken kualitas erlajar si mehuli harus lit ketutusen erlajar. Jelma si la tutus erlajar labo mungkin banci ulihna mehuli man jelma sideban tapi banci she pakena guna kepentingen pribadina saja. Kualitas jelma si tutus erlajar berarti ia banci memenuhi standar persyaraten si enggo itentuken Dibata eme erkemalangen man Dibata, adi ia erkemalangen man Dibata maka otomatis kai si idatna ipakekenna sue ras fungsina si mehuli, dalanken tugas ras misina alu dem kesetiaan ras ertanggung jawab, ras ibas kerina tantangen sinihadapina la ia gampang jatuh, sakit hati ntah pe nalahken kalak si deban ibas persoalenna.

(7) Enda persinget man banta erlajar e she kal perluna sebab jelma e tubuh ku doni enda ibas kondisi la lit siitehna ntah pe lebih kasarna bodoh. Ras awalna pe jelma erlajar arah kai siidahna ras kai siibegikenna. Kerina jelma perlu erlajar guna banci dalani kegeluhen enda alu mehuli. Bas si e pe labo hanya terjeng erlajar ndatken pemeteh tapi gelah banci arah proses erlajar e sidat kepentaren ibas Dibata nari.

(8) Perban nggeluh kuga rah sada perjuangen, ngua gelah kita banci menang ras sukses arus si eteh strategi, maka guna ndatken sie kita arus erlajar ras erlajar termasuk pe erlajar arah pengalamen ngeluhta. Pengalamen ngeluhta jadi sada pelajaren si meherga kal guna dalani wari-wari sinihadapi kita. Bage kuga rah erlajar ertambahna wawasenta, menambah keterampilenta, menambah pendapatennta, gelah la pedas kolihen, rsd.

(9) Mari tutuslah kita erlajar terlebih erlajar guna ndarami kepentaren Dibata, gelah arah pemeteh si enggo lit bas kita terpuji gelar Dibata.

Pdt. Mulianta E. Purba
GBKP Graha Harapan


Catatan sermon
1.      Erlajar labo saja arah pendidiken Formal, tapi pe banci arah informal eme pengalamenta/kalak, seminar, rsd. Khusus erlajar kerna Kata Dibata la kap ertamat-tamat sabab erbuena ras erbagesna kita ngangkai Kata Dibata arusna reh ngasupna kita nggeluh singena ate Dibata. Terlebih erlajar kerna Kata Dibata lalap kap mbaru ibas konteksta genduari, la ia statis emaka arus terus erlajar.
2.    Konteks PL anak-anak erlajar man orangtuana kerna mbue hal terlebih Kata Dibata; ibas sinagoge erlajar man Imam/kalak lewi. Ibas PB isamping tetap dengan ngikutken adat Yahudi si Yahudi erlajar man orang tua ras ku Synagoge, erlajar pe man man tua-tua, rasul.

Introitus : 
"Kelengilah Tuhan Dibatandu asa ukurndu, asa tendindu dingen asa gegeh ras kepentarenndu lit; bage pe kelengilah temanndu manusia bagi kam ngkelengi badanndu (Lukas 10:27).

Ogen : Kejadin 1:26-30; Khotbah : Filipi 2:1-4

Thema : Nggeluh erguna man sekelewetta

Tujun : Nambahi kalak pentar alu nggeluh erguna man sekelewetta

Renungen
Situhuna ngerana kerna erguna man sekelewetta, man kalak Kristen labo nari hal si la jelas, sabab ibas pengajaren Yesus idas uruk enggo me jelas maka kalak sitek iidentikken ras sira ras terang doni.  Ertina baik secara inplisit (bagi sira ibas gulen la teridah tapi ernanam) bagepe eksplisit  (bagi terang mis teridah) kehadiren kalak Kristen labo kehadiren bage-bage saja tapi kehadiren siknifikan “bermakna” ntahpe erguna man sekelewetna. Bagi sira ras terang she kal perluna ibas kegeluhen manusia, bagem arusna kehadiren kalak keristen she kal perluna itengah-tengah doni enda.

Adi sioge kitab Kejadin, khususna pengogenta ibas Pekan Penatalayanen berngi sipe V ken enda (Kejadin 1:26-30) situhuna tang-tangna nari, ibas diri manusia selaku tinepa Dibata si pepudina ibas kerina sinitepaNa si lain asangken kerina tinepaNa eme la saja manusia e irangcang alu khusus erkiteken ijadiken la saja nina Dibata “jadilah”, tapi “genduari sijadikenlah”[1] (lit “arih-arih") tapi pe “sisentudu ras tempas Dibata”, ertina manusia e makhluk berpribadi janah lit kengasupen lebih asangken tinepa sideban khususna ibas hal akal budi ras kebijaksanaen. Emaka man manusia nge ibereken mandat guna ndemi ras naluken doni enda bage pe “ngkuasai”. Alu bage kehadiren manusia tuhu-tuhu penting itengah-tengah doni enda man tinepa sideban. Alu kata sideban ka erguna man doni enda. Tapi erkiteken manusia ndabuh ku bas dosa, kehadiren manusia la nai bagi si niarapken Dibata. Manusia megati enggo bagi ungkapen sinipopulerken Thomas Hobbes sekalak filsuf Inggris: “homo homini lupus” (manusia adalah serigala bagi manusia lain), ertina lanai bo ia erguna man tinepa sideban tapi sebalikna gelah she tujun la masalah adi erperang pe.

Erkiteken si e manusia perlu ipelimbarui. Janah sienda enggo ilakoken Dibata ibas Yesus Kristus. Ibas II Korintus 5:17 ikataken “Adi kalak ersada ras Kristus, ia me tinepa si mbaru, si male enggo lepas janah nehenlah, si mbaru enggo reh.” Sendalanen ras sienda, tole Paulus ngingetken perpulungen, ngingetken kita pe arah bahan khotbahta (Filipi 2:1-4) maka arusna kerina kalak si enggo tek man Yesus Kristus kegeluhenna enggo ibas Kristus, janah kasa kalak si kegeluhenna ibas Kristus arusna megegeh ibas ngelakoken singena ate Dibata ntah pe alu kata sideban nehi tanggungjawab siibereken Dibata selaku tinepa sisentudu ras tempasNa. Megegeh erkiteken: (1) Keleng ate Kristus ngapuli kita. Amin gia ibas doni enda ntah ibas perpulungen mbue si la bagi ukur[2] sierbahansa ceda ate, tapi keleng ate Kristus sienggo ialoken e, eme ija Yesus Kristus enggo mate guna nebusi dosa manusia, erbahansa perpulungen la nadingken kiniteken. Bagepe tek maka keleng ate Kristus nalihken sila bagi ukur e guna kiniulin perpulungen. (2) Lit “persekutuan Roh” (Ma rembak kin kam ras Kesah Dibata?). Adi kalak si rembah ras Kesah Dibata tentu Kesah Dibata e mempengaruhi ia guna ngasup tetap rukur, ngerana ras erperbahanen sue ras singena ate Dibata.  (3) Lit “kasih mesra dan belas kasihan” (Ma kin sikeleng-kelengen kam dingen mekuah atendu sekalak nandangi si debanna?). Kegeluhen ibas Kristus indikatorna lit “kasih mesra ras belas kasihan”. Ertina labo lit kalak singaku tek man Kristus la sikeleng-kelengen. Adi lit denga, perlu jera. Bageme harapen Paulus arah suratna enda eme segelah perpulungen nggeluh ersada, enggeluh sikeleng-kelengen.

Resep si ibereken Paulus gelah tetap lit ibas kiniersadan eme sipemena: ibas erbahan kai pe la erpalasken kerangapen ras ukur meganjang (ayat 3a); sipeduaken: meteruk ukur ras la menganggap diri ulin asangken kalak sideban (ayat 3b); sipeteluken: la egois (ayat 4).

Adi sidalanken resep enda enggo pasti kehadirenta labo saja erguna mpeteguhi persadan tapi pe tentuna man lingkungen ija kita tading, ntah pe erguna man sekelewetta. Erguna man sekelewetta ningen e mbue curakna. Adi ibas persadan, minimal kehadirenta e erbahansa malem ate kalak labo sebalikna; madin sitik ngerana tapi mbue perbahanen, asangken mbue ngerana tapi cakap ngenca. Adi itengah-tengah masyarakat asa ngasupta jadilah kita teladan ibas kai-kai saja pe (banci ipegedang). Emaka iarapken arah pekan penatalayanen wari sipe V enda tole mperingeti kita maka kita kap tinepa Dibata sisentudu ras tempasNa tapi enggo ceda erkiteken dosa ras enggo ipelimbarui arah ngaloken perkuah ate Dibata ibas Yesus Kristus gelah tugasta ntah pe pendilota selaku tinepaNa banci mulihi idalanken alu payo.

Pdt.S.Brahmana


[1] Menurut Tafsiran Masa Kini 1 Kejadian-Ester Hal.82, kata “genduari sijadikenlah” ("Baiklah Kita menjadikan manusia), Dibata ngerana man “tentera surgawi”. Ibas bagin sideban Pustaka Sibadia isingetken maka “mahluk-mahluk roh” (malekat) si singelai lit ideher Dibata (Bd.Kejadin 3:22,24; 11:7 ras 18:21;  Bd.Kejadin 18:2; 19:1 ras Jesaya 6:8). Lain ka adi menurut tafsiren Full Life. Nina, kata  “Kita” nuduhken litna kejamaken (Ketritunggalan)  ibas Dibata (Bd.Maz.2:7; Yes.48:16). Ntah kai pe pendapat kerna sie, sijelas kata jamak ibas ayat 26 enda encidahken kekhususen ibas njadiken manusia ibanding tinepa sideban.
[2] Ibas Perpulungen Filipi kepeken lit perpecahen (Bdk. 4:2) eme sababna ibas suranna Paulus mbelin kal menekanken kesatuan/kiniersadan.

Introitus : 
Kalak si meduit la bias iakapna, kalak erngena ate man erta la pernah I datca kai si isurana. Kerina sia-sia (Pengerana 5: 10).

Ogen : Jesaya 65:21-23; Khotbah : Pengerana 9:7-9

Tema : “Ngenanami Ulih latih”

Tujun : Nambahi kalak pentar alu ngenanami ulih latih.

Kata Perlebe
Senina ras turang….Kitab Pengerana itulisken Salomo tupung paksa ia enggo metua (bd. Kitab Ende-enden Salomo itulisna tupung nguda denga, ras kitab Kuan-kuanen itulisna setengah tua). Penulisen kitab Pengerana enda erdandanken kekecewaenna nandangi kemerosoten moral/rohani, penembahen berhala ras geluh pepuas bana (materialisme) selaku cara guna ndatken kemalemen ate (kebahagiaan). Kitab Pengerana mereken pandangen sinis (mengejek dan memandang rendah) man kalak sindarami kemalemen ate alu gegehna jine, tanpa hubungen ras Dibata. Salomo enggo ndatkenkan kebayaken, kehormaten, ras kesenangen, ketenaren (sampur=melimpah), tapi ulihna kekecewaan ras hampa/sia-sia. Ibas Pengerana Pasal 9: 7-12, icidahken maka keunggulen kalak si erkiniteken ras kalak si la erkiniteken, amin pe nasip manusia (kalak bujur ras kalak jahat mate) seri.

Pembahasen Pengerana 9:7-9 (ngenanami ulih latih)
Senina ras turang… Pengerana 9:7-9 enda banci ibagi telu bagin :
Sipemena, manken dingen meriahlah akapndu (bhs, Indo. Mari, makanlah rotimu dengan sukaria) (ay. 9) Amin pe kematen engkenai kerina kalak (bd. ay. 11 kerina kalak banci kena sial), tapi kalak si ngena ate Dibata (bd. Rm. 12:2) la banci ngadi ngenanami pemere Dibata. Pemere Dibata eme: Roti (pangan) ras Anggur ( ibr:yayin nuduhken anggur simbaru denga iperas = sari buah segar entah anggur si langa ifermentasi, si la memabukken = bd. lau jadi anggur ibas Yoh. 2:1-10). Alu bage kai si ipan ras si i inemna enda mendukung kesehatenna.

Sipeduaken, cirem dingen sianglah ayondu katawari pe (ay. 8 bhs. Indo: biarlah selalu putih pakaianmu dan jangan tidak ada minyak di atas kepalamu) enda, gambaren kerna kalak singasup ngenanami = menikmati kegeluhen alu mehuli, ulihna eme: cirem dingen siang ayo. Ibas praktekna rusuren ras lukahen berjut asangken cirem (senyum).

Sipeteluken, pesenanglah dirindu ras ndehara kekelengenndu…Lit ungkapen pecandu kerja, “saya akan beristirahat kerja saat saya mati”. Man sekalak pecandu kerja, banci saja ndeharana lanai diatena, sipentingna man bana eme erdahin…erdahin. Salomo kalak si mejingkat, tapi ia pe ngasup ngenanami ulih pendahinna. Salomo ngataken maka waktunta ibas doni enda terbatas, erdandanken si e geluhta arus mehuli ras nanami keriahen ibas hal-hal sikitikna nari (keluarga, pasangen, pangan, paken, ras minak simerim, entah kai si lit ibas kita).

Senina ras turang… Arah nats khotbah enda si banci jadi jemaken/pedoman ibas kegeluhennta arah kata Dibata Pengerana 9:7-9 eme:
Sipemena, sura-sura Tuhan gelah arah ulih latihnta banci ermeriah ukur. Guna si e la banci lang ibas menikmati ulih latih (manken dingen meriahlah), kai si ipan ras inem kita arus si mendukung kesehatennta. Pangan si biasa ipan/inem bangsa Israel eme: lau, Anggur, Bertih gandum, buah-buahan, buah-buah kering, cuka, dadih, daging, ikan, keju, madu, minyak ikan, roti, sayuran, ras susu. Band. ras pangan/inemen si i inem kalak Karo. Bangsa Israel me bangsa si pentarna i babo doni enda, enda ipengaruhi kuga ia banci ngenanami ulih latih alu payo.

Sipeduaken, cirem dingen siang ayo seh kal pentingna, guna ndatken kemalemen ate. Manfaat cirem (senyum= gerak tawa ekpresif untuk menunjukkan rasa senang, gembira dan suka) ras siang ayo: 1. Meningkatkan system kekebalan tubuh. 2. Menurunkan tekanan darah tinggi. 3. Membuat orang lebih awet muda. 4. Lebih maksimal bekerja. 5. Lebih berpikir positif/mengurangi berpikir negatife. 6. Menyehatken diri sendiri dan orang lain. 7. Mengubah suasana hati seseorang. 8. Membuat lebih menarik. 8. Sejalan dengan Firman Tuhan Ams. 17:22).

Sipeteluken, Ngasup ngenanami kemalem ate ibas jabu, jadi sarana/wadah ingan nambahi kalak pentar. Banci kita erlajar nandangi pernanden kalak Israel; Kenca itehna mehuli kulana, emaka sekalak pernanden Israel sinilakokenna eme:
1.      Pernanden mis rende, main piano ras nukur buku matematika (ilakokenna seh tubuh (maun-maun ras perbulangenna). Manfaatna eme: alu pengarapen babyna pembawaan tenang ras berpikir matang ras kecerdasan otak. Ertiana mulai bertin nari enggo ilatih nande bapana.
2.     Kenca mehuli kula ppangan pernanden Israel eme: kacang badan, korma, susu. Tengah wari pangan utamana eme roti ras ikan la ikut takalna ras salad. Takal ikan(otak) la mehuli man pangan sebab nina mengandung kimia. Kalak Israel la pernah man ikan radu ras daging.
3.    Sope man roti, biasana man buah-buahen lebe. Ulihna rikutken penelitian Stephen: Anah-anak Israel sungguh cerdas, rata-rata mereka memahami tiga bahasa: Hebrew, Arab dan Inggris.
4.    Ngisap e hal sitabu man kalak Israel, banci kita ipelawesna. Rikutken ilmuwan Israel, nikotin dapat merusak sel utama pada otak manusia ras melekat mana gen , ertina keturunen pengisap banci maba generasi cacat otak (bodoh). (penemuan ibas saintis ras DNA Israel. Sienda kerina banci jadi erdandanken perbulangen banci ngenanami kemalemen ate ibas jabu, alu bage jabu ingan nambahi kalak pentar.
(Daftar peraih Nobel kalak yahudi: Literatur 12 kalak, perdamaian doni: 9 kalak. Kimia:27 kalak. Ekonomi:22 kalak. Medis: 52 kalak Fisika:46 kalak).

Cileungsi, 08 Jan. 2014, Pdt, Rasmidi Sembiring M.Th.

Introitus : 
“Bagiku tidak ada sukacita yang lebih besar daripada mendengar, bahwa anak-anakku hidup dalam kebenaran ”( 3 Yoh 1:4)

Bacaan : Mazmur 37:23-26; Khotbah : Kejadian 41:44-57

Thema : “Hiduplah Dengan Jujur.” (Nggeluh Alu Bujur)

Pembahasan
Jemaat yang dikasihi Tuhan, nats khotbah pekan penatalayanan hari ini seperti yang telah kita baca bersama yakni tentang kisah Yusuf yang menjadi Gubernur di kota Mesir. Mesir adalah kota tempat kesusahan Yusuf. Akan tetapi, kota itu pula yang menjadi tempat baginya merasakan kasih karunia Tuhan nyata dalam hidupnya. Mengapa saya berkata demikian? Jika kita mengingat kisah kehidupannya, bahwa pada awalnya Yusuf berada di Kanaan bersama dengan bapa, ibu dan saudara-saudaranya. Dia adalah anak bungsu Yakub. Pada suatu hari, Yusuf mengetahui bahwa saudara-saudaranya berbuat kejahatan dan mengadukannya kepada bapanya, sehingga bapanya marah kepada saudara-saudaranya. Ini adalah hal yang membuat saudara-saudaranya tidak menyukainya. Selanjutnya ketika Yusuf menceritakan tentang mimpinya kepada ayah dan saudara-saudaranya, yang menyatakan bahwa ayah, ibu dan saudara-saudaranya akan menyembah kepadanya.
Hal ini juga yang membuat saudara-saudaranya tidak suka kepadanya. Sehingga pada akhirnya mereka menjualnya ke Mesir.
Tidak jarang, dalam kehidupan modern ini juga pikiran manusia terbalik-balik. Mengapa? Ketika kesalahan atau dosa kita diangkat, atau kejelekan kita dibongkar, kita cenderung tidak suka terhadap mereka yang membongkar masalah itu. Jika ada yang membongkar salah ataupun hal fatal yang kita lakukan, bukannya kita menyadari kesalahan ataupun bersyukur ada orang yang telah menyadarkan kita. Melainkan kita menjadi marah dan membalas kepada mereka. Bahkan secara keseluruhan, terkesan seperti bahwa bukan pelaku kesalahan yang mendapatkan hukuman, tetapi mereka yang sudah membongkar kesalahan itu. Kita senang hidup dalam kesalahan kita sendiri yang tidak diketahui orang lain. Tapi satu hal kita lupa, sekalipun manusia tidak mengethaui, Tuhan mengetahui segala sesuatu yang kita lakukan. Cepat atau lambat, semuanya akan terbuka dengan jelas dan semuanya memiliki caranya tersendiri yang tidak kita duga.

Demikian pula dengan Yusuf, ia senantiasa hidup jujur dan takut akan Tuhan, sehingga Tuhan senantiasa menyertainya. Baik ketika ia berada di rumah Potifar, maupun ketika ia di penjara. Dalam hal ini, yang mau ditekankan bahwa hidup dengan jujur sangatlah sulit dan susah jika kita tidak berserah kepada Tuhan. Kehidupan Yusuf ibarat pepatah berkata “sudah jatuh, tertimpa tangga pula”, dia dijual ke Mesir, menjadi budak, lalu difitnah oleh istri potifar, dan masuk penjara. Tetapi ia tetap berlaku jujur dan takut akan Tuhan. Siapa yang mampu seperti itu? rasa-rasanya tidak ada yang akan mampu demikian, jika tidak mengandalkan kuasa Tuhan.

Jadi saudara-saudara, yang mau dikatakan disini adalah jika kita sudah siap mengikut Tuhan, jangan setengah-setengah, jangan hanya mau yang enaknya saja. Siap mengikut Tuhan, berarti siap mengikut segala jalan-Nya. Jelas bahwa jalan mengikut Tuhan tidak enak. Sekalipun kita berbuat baik, belum tentu itu dipandang baik oleh orang lain, dan belum tentu orang menyukai kita. Sekalipun kita berjuang menyatakan yang benar, belum tentu kita memperoleh kebenaran, atau dipercaya, sebab tidak semua manusia sekarang menyukai kebenaran, dan keadilan. Tetapi yang disenangi adalah “hal yang membuat saya senang, dan orang lain masa bodoh”. Pusatnya adalah “saya”, keakuan manusia meningkat dan melupakan Tuhan, sehingga moralitas manusia juga semakin merosot. Karena apa? Karena hati nurani yang baik juga semakin tumpul.

Melalui cerita Yusuf ini, diperlihatkan juga bahwa hidup jujur bukan berarti hidup kita akan selalu dipenuhi dengan berkat sukacita. Bisa saja yang datang dalam kehidupan kita sangat berat bahkan jauh lebih berat dari mereka yang tidak hidup jujur, atau mereka yang tidak mengenal Allah. Yusuf ketika , di rumah Potifar ia berlaku baik dan jujur kepada Tuhan dan tuannya Potifar, tetapi apa yang ia dapatkan, ia masuk penjara!!! Tidak enak bukan... kita sudah jujur, dan mati-matian untuk berlaku baik, tapi hasilnya, PENJARA.. sangat menyedihkan. Ditambah kemungkinan akan ada ejekan-ejekan dari orang lain yang menyatakan bahwa kita dikutuk karena dosa-dosa kita. Siapa yang yang tahu kapan Tuhan mengutuk manusia, sehingga kita dapat berkata ia dikutuk atau dihukum Tuhan?

Jemaat yang dikasihi Tuhan, pada dasarnya janji Tuhan adalah kekal dan tepat pada waktunya. Sekalipun sepertinya sudah tidak mungkin, tetapi Tuhan memiliki waktu yang tepat untuk janjiNya kepada umatNya.
Yusuf bermimpi bahwa bulan, matahari dan sebelas bintang sujud kepadanya. Namun, kenyataannya ia menjadi budak di Mesir, dan masuk penjara. Tetapi Tuhan menyertainya. Di penjara ia tetap jujur, menafsirkan mimpi dari Juru minuman dan juru roti. Dan yang dikatakannya adalah benar terjadi. Selanjutnya pula dengan mimpi Firaun tentang masa tujuh tahun kelimpahan dan kesusahan di seluruh negeri. Dalam hal ini, tidak sedikitpun Yusuf mengandalkan kekuatannya, melainkan adalah pertolongan dari Tuhan.
Karena apa? Karena Yusuf tidak memikirkan apa yang dipikirkan manusia, tetapi ia berpikir dan berbuat untuk Allah dan bagi Allah. Seperti yang tertulis dalam Kol. 3:23 Apa pun juga yang kamu perbuat, perbuatlah dengan segenap hatimu seperti untuk Tuhan dan bukan untuk manusia.

Dalam bacaan kita , dikatakan “TUHAN menetapkan langkah-langkah orang yang hidupnya berkenan kepada-Nya; apabila ia jatuh, tidaklah sampai tergeletak, sebab TUHAN menopang tangannya. Ini menegaskan tidak selamanya Tuhan membiarkan anakNya dalam penderitaan. Demikian pula dengan Yusuf, dengan kejujuran dan kecakapannya, Firaun mengangkatnya menjadi Gubernur atas seluruh tanah Mesir. Ia menjadi orang yang disegani di Mesir. Semua perkataan dan peraturan yang dibuatnya dilaksanakan. Tidak hanya jabatan yang diperolehnya, tetapi istri dan juga kedua anaknya Manasye dan Efraim. Manasye adalah “Allah telah membuat aku lupa sama sekali kepada kesukaranku dan kepada rumah bapaku” artinya adalah Yusuf menyaksikan tentang kebaikan dan kemurahan Allah dalam hidupnya yang menyelamatkan dia dari penjara dan yang mendatangkan kemuliaan baginya. Dalam hal ini, bukan berarti Yusuf melupakan keluarga dan orang tuanya atau marah dan tidak mau ingat lagi. Tetapi sebaliknya, yaitu Yusuf sangat peduli dan memperhatikan nasib keluarganya (Kej. 45:3, Yusuf bertanya kepada saudara-saudaranya: Masih hidupkah bapa? Yusuf sangat peduli dengan keluarganya).

Yusuf sebagai seorang pengungsi dan asing, serta mantan nara pidana dapat mendirikan rumah tangga di luar negeri, hal ini dianggap Yusuf sebagai suatu hal yang luar biasa, mujizat. Yusuf memuji dan mengakui bimbingan Allah dalam hidupnya yang memberkati dia sepenuhnya. Sehingga ia mau menunjukkan bahwa semua yang diperolehnya adalah perbuatan tangan Tuhan, dan ajaib di mata manusia.

Demikianlah mimpi Yusuf sejak ia masih muda, tetapi nyata ketika ia telah dewasa. Adakah Yusuf mengetahui akan arti mimpinya itu, atau adakah dia mengetahui bahwa suatu saat nanti ia akan menjadi orang terkemuka di Mesir? Tidak seorangpun tahu, tetapi Tuhan yang menggenapi janji-Nya kepada umatNya.
Hanya satu yang dilakukan Yusuf yakni hidup jujur di hadapan Tuhan dan manusia. Karena yang dipikirkannya adalah perkara yang di atas. Dia rela menerima segala tuduhan yang ditujukan kepadanya, sebab ia memikirkan keinginan Allah dalam dirinya.

Bagaimana harus hidup dengan jujur itu:
1.      Harus ada kesadaran dalam diri bahwa Tuhan adalah Tuhan dari semesta alam dan segala isinya. Dengan hal ini memampukan kita untuk hidup setia kepada-Nya. Tidak ada yang lebih kuat atau hebat dari Allah, oleh karena itu, ia Maha mengetahui segala yang kita perbuat. Manusia hanya melihat apa yang kita perbuat, tetapi tidak mampu melihat mengapa kita berbuat.
2.    Tekad yang bulat, membuat kita mampu menjalani setiap rintangan yang ada dengan ucapan syukur. Sehingga setiap masalah dan cobaan yang datang, kita tidak melihatnya sebagai halangan yang berat, tetapi sebagai tantangan untuk kita semakin memurnikan iman kita kepada-Nya.
3.    Penyerahan diri kepada Tuhan. Segala sesuatu yang kita lakukan, semampu kita dan untuk Tuhan dengan demikian kita tetap kuat dalam hidup ini.
4.    Selanjutnya adalah pengharapan. Pengharapan orang Kristen bukanlah pengharapan yang pasif, melainkan pengharapan yang aktif. Artinya tidak hanya menunggu apa yang akan terjadi, tetapi kita juga bekerja dalam pengharapan itu.

Demikianlah Yusuf berlaku jujur terhadap manusia dan Tuhannya. Biarlah kita yang ada di sini juga mampu hidup secara jujur, bukan untuk dipuji atau disenangi manusia, tetapi untuk Tuhan. Sebab pujian dari Tuhan itu adalah berkat yang luar biasa, berbeda dari manusia yang hanya sementara saja. Hidup jujur memang tidak semudah yang kita bayangkan. Ketika kita berani menyatakan yang benar, harus siap dikucilkan, berani mangasihi – siap untuk ditolak, berani menegur yang salah siap untuk dibenci. Tetapi ada penguatan bagi kita sebagaimana Pemazmur berkata : “Dahulu aku muda, sekarang telah menjadi tua, tetapi tidak pernah kulihat orang benar ditinggalkan, atau anak cucunya meminta-minta roti.” (Ayat 25). Hiduplah dengan penuh kejujuran. Amin.

Pdt. Andreas Joseph Tarigan S.Th, M.Div.
Rg. Harapan Indah

Catatan Sermon
1.      Di dalam perikop kita tidak sekalipun disebutkan bahwa keuntungan menjual makanan menambah kekayaan pribadi Yusuf. Kesempatan memperkaya diri sendiri sangat besar karena, perama dia diberi kuasa penuh (Kej.41:44); kedua, dialah yang secara langsung menangani pengumpulan gandum dan menjualnya (ayat 56).
2.    Kesusksesan kepemimpinan Yusuf: (1) Dia hidup dalam kekudusan dan takut akan Tuhan; (2) Melaksanakan tanggungjawab dengan baik.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar